حقوقیکیفریوکیل

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر✔️ | مهلت دادخواست تجدید نظر | اعتراض به رای در دادگاه تجدید نظر

بسیاری از احکام صادره در دادگاه های کیفری و حقوقی قابل تجدید نظر هستند اما سوال اینجاست که احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر چقدر است و آیا می توان امیدوار بود که تغییری در رای صادر شده در دادگاه تجدید نظر به وجود بیاید؟!

برای پاسخ به سوال پرسیده شده باید ابتدا باید با نکاتی درباره دادگاه های بدوی و شیوه رسیدگی به اعتراضات در دادگاه ها آشنا شد و سپس به بررسی این موضوع بپردازیم که احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر چقدر است؟ در ادامه مقاله ما به صورت کامل به بررسی احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر می پردازیم و شما را با نکته هایی که باید برای تغییر رای در دادگاه تجدید نظر بدانید، آشنا می کنیم. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اعتراض به تغییر رای در دادگاه تجدید نظر چگونه انجام می گیرد؟

قبل از هر چیز باید بدانید که ابتدا رای در دادگاه بدوی صادر می شود و پس از آن برای بازنگری و بررسی های بیشتر به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود. این عمل در قانون برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق شهروندان انجام می گیرد. با توجه به توضیح داده شده در صورتی که رای در دادگاه بدوی صادر شده باشد، امکان هرگونه اعتراض به رای صادر شده در دادگاه وجود دارد و پس از اعتراض پرونده برای بررسی های بیشتر به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود.

پس از ارسال رای به دادگاه تجدید نظر و بررسی های لازم، دادگاه بدوی اقدام به تشکیل دادگاه دیگری برای بررسی مستندات هر یک از طرفین دعوی می کند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با توجه توضیحات داده شده و روند رسیدگی به پرونده، آیا احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر وجود دارد؟ در ادامه مقاله به صورت کامل به شرح و تفصیل پاسخ این سوال می پردازیم.

آیا احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر وجود دارد؟

به طور کلی روند رسیدگی از دادگاه بدوی به دادگاه تجدید نظر به این صورت است که ابتدا دلایل و مدارک ارائه شده به دادگاه برای تشکیل دادگاه دیگری مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که دادگاه تشخیص دهد دلایل و مستندات ارائه شده دارای صحت و اعتبار هستند، درخواست تشکیل دادگاه تجدید نظر پذیرفته می شود و دادگاه دیگری برای رسیدگی به شکایت تجدید نظر تشکیل می شود. در غیر این صورت یعنی در زمانی که دادگاه تشخیص دهد و مدارک و مستندات ارائه شده دارای اعتبار و صحت لازم برای تجدید نظر نیستند، درخواست تشکیل دادگاه تجدید نظر مورد قبول واقع نمی شود و دادگاه دیگری مبنی بر تجدید نظر خواهی تشکیل نمی شود. در این زمان احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر بسیار پایین می آید و علنا می توان گفت دیگر شانسی برای اعتراض به رای صادر شده وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که این روند تاثیر زیادی در روند رسیدگی به پرونده تجدید نظر دارد و ممکن است سرنوشت پرونده شما را به طور کلی تغییر دهد.

بدیهی است که احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر به مستندات و مدارکی که در دادگاه ارائه می کنید، وابسته است. در صورتی که دلایل و مستندات ارائه شده در دادگاه دارای اعتبار باشد و بتواند محضر دادگاه را قانع کند تا رای به تغییر رای صادره در دادگاه بدوی بدهد، تغییر رای در دادگاه تجدید نظر اتفاق می افتد.

کدام آراء در دادگاه بدوی قابل تجدید نظر خواهی هستند؟

همانطور که به آن اشاره کردیم، آرای حقوقی و کیفری از جمله آرای قابل تجدید نظر محسوب می شوند اما در هنگام تجدید نظر باید به این نکته توجه کرد که آرای صادر شده به صورت حکم یا قرار هستند. در صورتی که آراء صادره به صورت حکم باشد، قاطع دعوی محسوب می شود؛ به این صورت که رسیدگی به پرونده انجام نمی شود و به صورت کلی خاتمه پیدا می کند. در مقابل در صورتی که آراء صادره به صوت قرار باشد، قاطع دعوی محسوب نمی شود و پرونده به طور موقت مختومه اعلام می شود. در این موارد بهتر است از وکیل خود پیرامون آراء صادر شده مشورت بگیرید تا در زمان مناسب بهترین تصمیم گیری را برای پرونده و در جهت بالا رفتن احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر داشته باشید.

با چه دلایلی می توان دادخواست تجدید نظر تنظیم کرد؟

یکی از مهم ترین نکته هایی که باید برای افزایش احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر از آن اطلاع داشته باشید، دلایلی است که به موجب آن ها می توانید نسبت به تنظیم دادخواست تجدید نظر اقدامات لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید این دلایل یا جهات به صورت مشخص در متن قانون تعیین گردیده اند و شما باید با استناد به آن ها دادخواست خود را تنظیم کنید.

اولین دلیلی که می توانید با استفاده از آن نسبت به رای صادره اعتراض کنید، ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه است. به این معنا که اگر قانونی با توجه به جهاتی دیگر از قانون، اعتبار خود را از دست داده باشد، می توان نسبت به رای صادره مبنی بر عدم اعتبار مستندات دادگاه، دادخواست تجدید نظر کرد.

در صورتی که هر یک از طرفین از شهادت شهود استفاده نکرده باشند یا شهادت شهود آن ها از نظر قانون دارای اعتبار نباشد، شانس پرونده برای بالا رفتن احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر افزایش پیدا می کند و می توان با ادعای عدم اعتبار شهادت شهود دادگاه نسبت به دادخواست تجدید نظر اقدامات لازم را انجام داد.

یکی دیگر از دلایلی که بر مبنای آن می توان به رای صادره اعتراض کرد، عدم توجه قاضی به دلایل ارائه شده توسط هر یک از طرفین دعوی است. هم چنین در صورتی که قاضی صلاحیت قانونی و شرعی لازم برای صادر کردن حکم یا رای نهایی را نداشته باشد و هریک از طرفین دعوی بتوانند عدم صلاحیت قاضی را به صورت کاملا قانونی به اثبات برسانند، می توان دادخواست تجدید نظر را مبنی بر عدم صلاحیت قاضی برای صدور حکم تنظیم نمود.

همچنین بخوانید:  تجاوز به عنف

از دیگر مواردی که به استناد آن می توانید اعتراض خود را به صورت قانونی به محضر دادگاه برسانید، اثبات مخالف بودن رای صادره با موازین قانونی و شرعی کشور است. در صورتی که هر بخش رای صادر شده با مقررات کشور و موازین شرعی مغایرت داشته باشد، می توان با اثبات آن ها به صورت قانونی در محضر دادگاه، دادخواست تجدید نظر را به توجه به شرایط پرونده تنظیم نمود.

مهلت دادخواست تجدید نظر چقدر است؟

قاعده کلی برای مهلت دادخواست تجدید نظر در قانون آیین دادرسی کشور تعیین شده است که به موجب آن مهلت قانونی برای ثبت دادخواست تجدید نظر و ارائه مدارک مورد نیاز پرونده و شکستن رای در دادگاه تجدید نظر برای افرادی که مقیم ایران هستند 20 روز برای افرادی که مقیم خارج از ایران هستند 2 ماه از زمان ابلاغ رای حضوری یا اتمام مهلت واخواهی رای به صورت غیابی تعیین گردیده است.

مدت زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدید نظر

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که چه مدت زمان می برد تا پرونده در دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار گیرد؟

به طور کلی می توان گفت مدت زمان رسیدگی به پرونده با توجه به حقوقی یا کیفری بودن پرونده متفاوت است و نمی توان مدت زمان مشخصی را برای آن تعیین کرد. هم چنین پارامتر های دیگری نیز در مدت زمان رسیدگی به پرونده نقش موثری ایفا می کنند که از جمله آن ها می توان به مرجع رسیدگی به پرونده مورد نظر اشاره کرد. در برخی مراجع به دلیل تراکم بالای پرونده های ارسالی قاعدتا پرونده در مدت زمانی طولانی تری طی می شود. دیگر پارامتری که نقش مهمی در مدت زمان رسیدگی به پرونده تجدید نظر ایفا می کند، حساسیت و پیچیدگی پرونده است. مسلم است که چقدر پرونده دارای پیچیدگی ها و حساسیت بیشتری باشد، مدت زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدید نظر نیز طولانی می شود. به طور کلی می توان گفت که مدت زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدید نظر طولانی نیست و در مدت زمان کوتاه تری نسبت به دیگر مراحل رسیدگی به پرونده طی می شود.

نقش وکیل در افزایش احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر

با توجه به توضیحات داده شده وکیل می تواند نقش حیاتی به خصوص در پرونده هایی که دارای پیچیدگی و حساسیت بیشتری هستند، ایفا کند. در واقع وکیل باید با بررسی تمامی شواهد و مدارک بهترین راه را پیش روی موکل خود بگذارد و با پیدا کردن نقص های قانونی موجود در پرونده، تمامی مشکلات و چالش های احتمالی پیش روی پرونده را برطرف سازد.

دیگر نقش مهم وکیل در پیگیری پرونده دفاع از پرونده برای افزایش احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر است. در حقیقت وکیل باید با ارائه مدارک و شواهدی که از منظر قانون دارای اعتبار هستند اقدام به ارائه دلایل و مستندات به صورت قاطع کند و در این راه تمامی تلاش خود را در جهت موفقیت پرونده و بالا رفتن احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر به کار بگیرد. به همین دلیل نیز وجود وکیل در مراحل پیگیری پرونده دارای اهمیت ویژه ای است زیرا می تواند شما را به موفقیت نزدیک تر کند.

لیست وکیل احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر

وکیل حامد شاکری نیا تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حامد شاکری نیا وکیل پایه یک دادگستری
حامد شاکری نیا وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو مرکز وکلای قوه قضاییه
  • بیش از ۱۵ سال سابقه
تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

وکیل مونا الماسی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

مونا الماسی وکیل پایه یک دادگستری
مونا الماسی وکیل پایه یک دادگستری
  •  وکیل پایه یک دادگستری
  • بیش از ۶ سال سابقه حقوقی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل حسن اسماعیلی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری
حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه
  • بیش از ۱۵ سال سابقه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل مرجانه فشنگچی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

مرجانه فشنگچی وکیل پایه یک دادگستری
مرجانه فشنگچی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • رتبه دو رقمی آزمون وکالت و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۱۵ سال سابقه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


هدیه عرفانیان (امور ثبت برند و شرکت ها) تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

 

هدیه عرفانیان کارشناس امور ثبت برند و شرکت ها
هدیه عرفانیان کارشناس امور ثبت برند و شرکت ها
  • کارشناس حقوق از دانشگاه علامه طباطبایی
  • خدمات ویژه شرکت های تجاری اعم از نمایندگی در انواع مذاکرات،داوری و مصالحه، ثبت برند و…
  • حدود 10 سال سابقه کاری

تماس جهت اعطای وکالت


وکیل فاطمه مرادی حقیقت تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

فاطمه مرادی حقیقت وکیل پایه یک دادگستری
فاطمه مرادی حقیقت وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از 17 سال سابقه وکالت

تماس جهت اعطای وکالت


وکیل دکتر حسین مروج تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حسین مروج وکیل پایه یک دادگستری
حسین مروج وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستریدکترای حقوق خصوصی
  • دکترای حرفه ای مشاوره حقوقی DBA
  • استاد دانشگاه های آزاد و دانشکده علوم و فنون نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۱
  • مدیر حقوقی نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۱
  • عضو مرکز مشاوران قوه قضاییه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل محمد فرخی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

محمد فرخی وکیل پایه یک دادگستری
محمد فرخی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۲۲ سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل ملیحه سنگ سفیدی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

ملیحه سنگ سفیدی وکیل پایه یک دادگستری
ملیحه سنگ سفیدی وکیل پایه یک دادگستری

 

  • وکیل دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق
  • عضو وکلای مرکز مشاوران و کارشناسان قوه قضاییه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل امیر بهادر عامری

امتیاز ۴ ستاره

امیر بهادر عامری وکیل پایه یک دادگستری
امیر بهادر عامری وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۵ سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

 


وکیل اصغر قنبری
امتیاز ۴ ستاره

اصغر قنبری وکیل پایه یک دادگستری
اصغر قنبری وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی اهر
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • کمتر از 2 سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

 


خانم فریبا رنجبر
امتیاز ۳ ستاره

فریبا رنجبر کارآموز وکالت
فریبا رنجبر کارآموز وکالت
  • کارآموز وکالت
  • عضو کانون وکلای دادگستری البرز
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه

 

نمونه پرونده های موفق وکلای رایمند

1. پیروزی پرونده سرقت از منازل با 73 شاکی خصوصی که موفق به تبرئه متهم از تمامی اتهامات شد.

2. پیروزی پرونده سرقت از بانک در ورامین تهران.

3. پیروزی پرونده سرقت با رد مال 4 و نیم میلیارد تومانی.

و …

مزایای همکاری با وکلای رایمند

  • حق متعارف وکالت
  • تسریع در روند دادرسی
  • توضیح کامل قوانین حقوقی پرونده موکل
  • جلب اعتماد و رضایت موکل در پیش برد اهداف پرونده
  • حفظ اسرار و اطلاعات پرونده موکلین و اطمینان به عدم افشاگری
  • پیگیری مستمر روند پرونده تا زمان حاصل شدن نتیجه پرونده
  • انجام فعالیت های حقوقی با به روزترین سیستم قوانین حقوقی
  • برخورد مناسب و محترمانه با موکل و قاضی موکل
  • حضور در جلسات دادگاه بدون نیاز به حضور موکل و گزارش دهی منظم به موکل
  • فعالیت وکلای باتجربه و متخصص در تمامی زمینه های حقوقی(ملکی، خانواده،و…) و کیفری
  • و…

وکالت تخصصی

 

لطفا به این نوشته امتیاز دهید.

84

امتیاز این نوشته

امتیاز کاربران: 4.75 ( 2 رای)

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. ببخشید زمانی که اختلاف بین یه مرد و زن افتاده و از هم مدت طولانی جدا هستن آیا مرد می‌تواند بدون دلیلی از دادگاه بخواهد که زن رو پزشکی قانونی بفرستد؟

    1. با سلام و وقت بخیر. خیر امکان پذیر نیست. برای این کار نیاز هست تا قاضی را مجاب کنند و نیازمند مدارک هست.

  2. چند بار میشه اعسار زد و قاضی چند بار میتونه ردش کنه بعد اینکه اعسار رد شد چی میشه ❤️

    1. پاسخ وکیل پایه یک دادگستری آقای اسماعیلی: سلام می‌توان چندین بار تقاضای اعسار نمود ولی یک تفاوتی جود دارد بار اول تقاضای اعسار جلو اجرائیه را می‌گیرد و حکم تا قطیعت اعسار اجراه نمشود و لی در اعسار های دوم الی آخر حکم اجرا می‌شود

  3. مهریه پدربزرگ یا مادربزرگ رو فقط پدر یا مادری که دختر یا پسر اون مرد و زن هستند می‌تونن بگیرند تازه چون این حق قائم به شخصه فقط از جهت ارث می‌تونند بابتش اقدام کنند نه یک حق قانونی منحصر به فردی که مال خودشون باشه
    ممنون

    1. پاسخ وکیل پایه یک دادگستری آقای شاکری نیا: این حق برای ورثه قابل اعمال خواهد بود.

  4. اگه مهریه و نفقه و همچی ببخشه در قبال وکالت طلاق. اما با وکالت طلاق نتونه طلاق بگیره و به صورت روند عادی بدون وکالت طلاق بگیره اونوقت چی مهریه ش بازم بخشیده شده یا می‌تونه طلب کنه ؟؟؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. پاسخ وکیل پایه یک دادگستری آقای شاکری نیا: اگر به موجب سند رسمی بخشیده باشد قابل مطالبه نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

رزرو مشاوره با وکیل