ملکی

اثبات مالکیت زمین بدون سند

اثبات مالکیت زمین بدون سند ✔️| شرایط اثبات مالکیت زمین بدون سند | هزینه دادرسی

همانطور که اطلاع دارید، رسمی ترین و محکم ترین ادله ای که به کمک آن می توانید مالکیت خود را بر زمین یا هر اموال دیگری اثبات کنید، از طریق سند است. در واقع با داشتن سند هیچ شخص دیگری نمی تواند ادعایی مبنی بر مالکیت داشته باشد. در این بین خوب است بدانید که سند هم دارای انواع مختلفی است و فقط به اسناد رسمی خلاصه نمی شود و از طریق هر کدام از آن ها می توان مالکیت زمین را به اثبات رساند. در این میان نکته قابل بحث این است که در صورتی که فردی سندی برای نشان دادن مالکیت خود نداشته باشد، آیا اثبات مالکیت زمین بدون سند ممکن است؟ در ادامه این مقاله به بررسی شرایطی می پردازیم که به کمک آن ها می تواند اثبات مالکیت زمین بدون سند را به صورت قانونی پیگیری کند.

آیا اثبات مالکیت زمین بدون سند امری ممکن است؟

همانطور که اطلاع دارید، سند، نشان دهنده مالکیت شخصی بر آن زمین است که از منظر قانونی دارای اعتبار زیادی است. در سند رسمی موارد گوناگونی از جمله اندازه، مرز زمین، پلاک، محل قرارگیری زمین، شخص مالک و برخی موارد دیگر ذکر می گردد. با اینکه سند رسمی نشان دهنده حقوق مالک زمین و مدرک قانونی معتبر در مراجع قانونی است، اما در زمان هایی که سند مشخصی برای نشان دادن مالکیت زمین وجود نداشته باشد، راه هایی وجود دارد که به کمک آن ها می توان مالکیت زمین را بدون سند اثبات و اقدامات قانونی را در جهت اخذ سند رسمی به نام مالک آن به صورت کاملا قانونی پیگیری کرد. در ادامه این مقاله به معرفی این روش ها و شرایط اثبات مالکیت زمین بدون سند می پردازیم.

شرایط اثبات مالکیت زمین بدون سند

در بسیاری از مواقع فرد برای زمین، سند رسمی تهیه نکرده است یا موقعیت زمین به گونه ای است که نمی توان برای آن سند رسمی تهیه کرد. در این مواقع خریدار و فروشنده از طریق روش های دیگری نسبت به اثبات مالکیت زمین بدون سند اقدام می کنند. به طور کلی برای اینکه فردی نسبت به اثبات مالکیت زمین بدون سند اقدام کند باید چند شرط را مد نظر قرار دهند. در اینجا به بررسی این شرایط می پردازیم.

زمین دارای قرار کتبی یا شفاهی باشد

در صورتی که خواهان بخواهد دادخواستی را مطرح کند باید مدرکی را برای اثبات مالکیت زمین بدون سند ارائه کند. مدرکی که خواهان ارائه می کند می تواند شامل قولنامه، مبایعه نامه یا مدارک دیگری از این قبیل باشد. علاوه بر آن هرگونه مدرک شواهی دیگری که مورد قبول محکمه دادگاه واقع شود نیز به عنوان مدارک معتبر برای اثبات مالکیت زمین بدون سند شناخته می شود. توجه داشته باشید که تنها داشتن این مدارک برای اثبات مالکیت زمین بدون سند کافی نیست و اثبات مالکیت زمین بدون سند شامل دفاعیه مناسب و مدارک مورد نیاز دیگری نیز می شود که بهتر است به کمک وکیل پرونده جمع آوری و در زمان مناسب به دادگاه ارائه شوند.

قرارداد دارای اعتبار باشد

از جمله شرایط دیگری که برای اثبات مالکیت زمین بدون سند باید رعایت شود، توجه به اعتبار قرارداد است. برای مثال در پرونده ای ممکن است فروشنده یا خوانده ادعا کند که مدارک ارائه شده فاقد اعتبار لازم برای اثبات مالکیت زمین بدون سند است. در این صورت خواهان باید با ارائه مدارک معتبر دیگری اعتبار مدارک ارائه شده خود را به اثبات برساند.

از دیگر مواردی که نشان دهنده اعتبار قرارداد است مدت زمان تنظیم قرارداد است. برای مثال اگر در پرونده ای قراردادی فسخ شده باشد و از مدت زمان اعتبار آن گذشته باشد، قرارداد فاقد اعتبار است و نمی تواند به عنوان مدرک معتبر در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد.

طرح دعوای الزام به سند رسمی

خواهان می تواند همزمان با اثبات مالکیت زمین بدون سند اقدامات لازم را برای طرح دعوی تنظیم سند رسمی انجام دهد. در صورتی که سند رسمی پس از رای دادگاه تنظیم شود، هیچ فرد دیگری نمی تواند ادعایی مبنی بر مالکیت بر زمین داشته باشد. از این رو انجام اقدامات لازم برای تنظیم سند رسمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید در مراحل قانونی اثبات مالکیت زمین بدون سند مورد توجه قرار گیرد.

چگونگی اثبات مالکیت زمین بدون سند

با توجه به شرایط توضیح داده شده، ممکن است اثبات مالکیت زمین بدون سند کمی دشوار به نظر برسد، در حالی که اینگونه نیست. در صورتی که شما مراحل حقوقی را به صورت قانونی و به کمک یه وکیل مجرب پشت سر بگذارید، نگرانی در رابطه با اثبات مالکیت زمین بدون سند وجود نخواهد داشت.

برای اینکه خواهان بخواهد مالکیت زمین را بدون سند اثبات کند، باید با استفاده از تمامی مدارک و شواهد موجود برای طرح دعوی به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواستی را مبنی بر اثبات مالکیت زمین بدون سند تنظیم نماید. توجه کنید که در این مرحله خواهان باید تمامی مدارک موجود را ضمیمه دادخواست خود کند. در مرحله بعد و پس از بررسی مراجع ذی صلاح ابلاغیه ای برای خواهان و خوانده ارسال می شود تا در زمان مشخص به دادگاه مراجعه کرده و دفاعیات خود را مطرح نمایند. در نهایت با بررسی محکمه دادگاه و نظر نهایی قاضی حکم نهایی صادر می شود.

مدارک لازم جهت اثبات مالکیت زمین بدون سند

برای پیگیری مراحل حقوقی اثبات مالکیت زمین بدون سند، جمع آوری و ارائه مدارک موردنیاز دارای اهمیت بسیار زیادی است. خواهان باید در زمان مناسب تمامی مدارک لازم را جمع آوری کند و به دادگاه ارائه کند. توجه داشته باشید که مدارک و شواهد در هر پرونده ای از پرونده دیگر متفاوت است و نمی توان درباره مدارکی که تمامی پرونده ها نیاز دارند، اظهار نظر کرد. به طور کلی مدارکی که ما در این مقاله به آن اشاره می کنیم، از جمله اسنادی هستند که تقریبا در تمامی پرونده های اثبات مالکیت زمین بدون سند مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین بخوانید:  حکم خلع ید مشاع

اصلی ترین مدارکی که جهت اثبات مالکیت زمین بدون سند به آن نیاز است، مدارک هویتی از جمله شناسنامه، کارت ملی و… است. دیگر مدارکی که در صورت لزوم باید به مدارک مربوطه ضمیمه گردد، مدارک مربوطه به گواهی انحصار وراثت، وصیت نامه و… است.

در برخی از موارد پرونده احتیاج دارد تا استشهاد نامه ای برای ضمیمه شدن به پرونده جمع آوری شود. در این موارد استشهاد نامه به همراه امضای شاهدان آن باید به مدارک و اسناد دیگر اضافه گردد. به طور کلی هرگونه مدرک دیگری که برای ارائه در دادگاه نیاز باشد، باید جمع آوری شود. توجه داشته باشید که بهتر است مدارک مورد نیاز پرونده به کمک یک وکیل مجرب و متخصص در حوزه اثبات مالکیت زمین بدون سند جمع آوری شود، در غیر این صورت اگر مدارک پرونده کافی نباشد یا در زمان نادرست به دادگاه ارائه شوند، ممکن است رونده تحقیقات پرونده تغییر کند و خواهان فرصت مناسب را برای موفقیت در پرونده و اثبات مالکیت زمین بدون سند از دست دهد. در نتیجه در این مرحله مشورت با یک وکیل متخصص و مجرب دارای اهمیت بالایی است.

هزینه دادرسی اثبات مالکیت بدون سند چقدر است؟

در دعاوی اثبات مالکیت زمین بدون سند نیز مانند تمامی دعاوی دیگر هزینه های جانبی وجود دارد که باید به صورت کامل در طی مراحل حقوقی پرداخت شود. این هزینه ها شامل موارد گوناگونی می شود که در این مقاله به صورت کامل به آن ها می پردازیم.

اولین هزینه ای که خواهان باید برای اثبات مالکیت زمین بدون سند پرداخت کند، مربوطه به زمانی است که خواهان باید دادخواست خود را در سامانه ثنا تنظیم کند. در این زمان خواهان باید هزینه های مربوط به تنظیم دادخواست را در سامانه پرداخت کند.

پس از آن هزینه های دادرسی مراحل قضایی و هزینه های جانبی دیگری نیز وجود دارد که باید در مراحل بعدی پرداخت شوند. توجه داشته باشید که هزینه دادرسی با توجه به نوع دعوی که مطرح شده و حوزه حقوقی مربوطه متفاوت می باشد.

هم چنین خواهان می تواند در زمان رسیدگی به دعوی از دادگاه تقاضا کند که هزینه های پرداختی از جمله هزینه دادرسی از خوانده مطالبه و به او پرداخت شود.

مزایای وکیل اثبات مالکیت زمین بدون سند

یکی از مهم ترین مزایایی که اثبات مالکیت زمین بدون سند دارد، آشنایی وکیل به مراحل قضایی و روند دادرسی پرونده است. به دلیل آشنایی وکیل با پرونده های اثبات مالکیت زمین بدون سند، خواهان می تواند مدارک مورد نیاز پرونده خود را به راحتی جمع آوری کند و در زمان مناسب آن ها را به دادگاه ارائه کند و در نتیجه این اقدامات پرونده با سرعت بیشتری طی می شود و حکم نهایی در کمترین زمان ممکن صادر می شود.

از دیگر مزایای وکیل اثبات مالکیت زمین سند، حضور وکیل به جای موکل خود در دادگاه است. در حقیقت وکیل می تواند در بسیاری از مراحل مربوط به دادرسی پرونده که الزامی به حضور موکل نیست، به جای موکل خود حضور داشته باشد و روند رسیدگی به پرونده را پیگیری نماید. در صورتی که فردی مراحل دادرسی پرونده خود را به کمک وکیل پیگیری نماید، از آرامش و اطمینان خاطر بیشتری برخوردار است و می داند که تمامی مراحل حقوقی پرونده کاملا به صورت قانونی و توسط یک فرد خبره انجام می شود؛ در نتیجه نگرانی در رابطه با پیگیری های حقوقی پرونده برای او وجود نخواهد داشت.

لیست وکیل اثبات مالکیت زمین بدون سند

وکیل حامد شاکری نیا تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حامد شاکری نیا وکیل پایه یک دادگستری
حامد شاکری نیا وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو مرکز وکلای قوه قضاییه
  • بیش از ۱۵ سال سابقه
تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

وکیل مونا الماسی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

مونا الماسی وکیل پایه یک دادگستری
مونا الماسی وکیل پایه یک دادگستری
  •  وکیل پایه یک دادگستری
  • بیش از ۶ سال سابقه حقوقی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل حسن اسماعیلی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری
حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه
  • بیش از ۱۵ سال سابقه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل مرجانه فشنگچی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

مرجانه فشنگچی وکیل پایه یک دادگستری
مرجانه فشنگچی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • رتبه دو رقمی آزمون وکالت و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۱۵ سال سابقه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


هدیه عرفانیان (امور ثبت برند و شرکت ها) تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

 

هدیه عرفانیان کارشناس امور ثبت برند و شرکت ها
هدیه عرفانیان کارشناس امور ثبت برند و شرکت ها
  • کارشناس حقوق از دانشگاه علامه طباطبایی
  • خدمات ویژه شرکت های تجاری اعم از نمایندگی در انواع مذاکرات،داوری و مصالحه، ثبت برند و…
  • حدود 10 سال سابقه کاری

تماس جهت اعطای وکالت


وکیل فاطمه مرادی حقیقت تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

فاطمه مرادی حقیقت وکیل پایه یک دادگستری
فاطمه مرادی حقیقت وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از 17 سال سابقه وکالت

تماس جهت اعطای وکالت


وکیل دکتر حسین مروج تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حسین مروج وکیل پایه یک دادگستری
حسین مروج وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستریدکترای حقوق خصوصی
  • دکترای حرفه ای مشاوره حقوقی DBA
  • استاد دانشگاه های آزاد و دانشکده علوم و فنون نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۱
  • مدیر حقوقی نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۱
  • عضو مرکز مشاوران قوه قضاییه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل محمد فرخی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

محمد فرخی وکیل پایه یک دادگستری
محمد فرخی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۲۲ سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل ملیحه سنگ سفیدی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

ملیحه سنگ سفیدی وکیل پایه یک دادگستری
ملیحه سنگ سفیدی وکیل پایه یک دادگستری

 

  • وکیل دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق
  • عضو وکلای مرکز مشاوران و کارشناسان قوه قضاییه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل امیر بهادر عامری

امتیاز ۴ ستاره

امیر بهادر عامری وکیل پایه یک دادگستری
امیر بهادر عامری وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۵ سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

 


وکیل اصغر قنبری
امتیاز ۴ ستاره

اصغر قنبری وکیل پایه یک دادگستری
اصغر قنبری وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی اهر
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • کمتر از 2 سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

 


خانم فریبا رنجبر
امتیاز ۳ ستاره

فریبا رنجبر کارآموز وکالت
فریبا رنجبر کارآموز وکالت
  • کارآموز وکالت
  • عضو کانون وکلای دادگستری البرز
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه

 

نمونه پرونده های موفق وکیل اثبات مالکیت زمین بدون سند وکلای رایمند

۱.پرونده طلاق یک طرفه بازیگر معروف که منجر به دریافت کامل مهریه و نفقه شد.

۲.پرونده ترک انفاق و عدم تمکین همسر که منجر به موفقیت در پرونده شده و حکم طلاق برای همسر صادر شد.

3.پرونده مهریه به ارزش ۱۵۰۰ سکه که منجر به دریافت کامل مهریه شد.

و …

مزایای همکاری با وکلای رایمند

  • حق متعارف وکالت
  • تسریع در روند دادرسی
  • توضیح کامل قوانین حقوقی پرونده موکل
  • جلب اعتماد و رضایت موکل در پیش برد اهداف پرونده
  • حفظ اسرار و اطلاعات پرونده موکلین و اطمینان به عدم افشاگری
  • پیگیری مستمر روند پرونده تا زمان حاصل شدن نتیجه پرونده
  • انجام فعالیت های حقوقی با به روزترین سیستم قوانین حقوقی
  • برخورد مناسب و محترمانه با موکل و قاضی موکل
  • حضور در جلسات دادگاه بدون نیاز به حضور موکل و گزارش دهی منظم به موکل
  • فعالیت وکلای باتجربه و متخصص در تمامی زمینه های حقوقی(ملکی، خانواده،و…) و کیفری
  • و…

وکالت تخصصی

لطفا به این نوشته امتیاز دهید:

371
امتیاز کاربران: 4.92 ( 5 رای)

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام قربان اگر درمبایعه در ۱۰ سال پیشیک قطعه زمین خالی به متراژ ۴۰۰ متر وبه قیمت ۸۰ میلیون فروخته شده و اسقاط کافه خیارات از طرفین سلب شده باشد وزمین از طرف خریدار تغییر کاربری داده شده باشد ودیوار کشی وساختمان سازی شده باشد الان برای گرفتن سند اداره ثبت اعلام کرده که ملک ۱۵ متر اضافه مساحت دارد ایا فروشنده میتواند به استناد ماده۳۵۵ قانون فسخ کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا

رزرو مشاوره با وکیل