حقوقیخانواده

اجرا گذاشتن مهریه

اجرا گذاشتن مهریه | قوانین | توقیف اموال | سکه | عقد موقت | وکیل بزرگمهر

اجرا گذاشتن مهریه، پس از عقد نکاح مطابق قانون؛ مهریه حق مالی و شخصی و قانونی زن محسوب می شود و زن می تواند به صورت عندالمطالبه آن را از مرد طلب کند و این حق بر گردن مرد واجب است. نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که، در صورتی که رابطه زناشویی صورت گرفته باشد مرد باید تمام مهریه و در غیر اینصورت نیمی از مهریه را در صورت به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه باید به زن پرداخت نماید.

بنابر قانون ذکر شده، زوجه به محض درآمدن به عقد نکاح زوج صاحب و مالک مهریه می شود و در صورت طلب طلاق و به اجرا گذاشته شدن مهریه نیمی از آن یا کل مهریه به زوجه تعلق می گیرد.

قوانین اجرا گذاشتن مهریه

در ثبت مهریه باید سه قانون 1) مالکیت و تملک داشتن، 2) معلوم و مضبوط بودن، 3) معین بودن، در نظر گرفته شود زیرا در این صورت است که زوجه می تواند اقدام به طلب مهریه نماید. مطابق قانون در غیر این صورت اگر مهریه تعیین شده یکی از این شروط را دارا نباشد نمی توان به عنوان مهر زوجه در نظر گرفت.

1) طبق قانون اول مهر تعیین شده برای مثال ملک، زمین، باغ، شرکت، اتومبیل یا در کل هرچیزی که در آن نفعی مالی برای زوجه داشته باشد و از جهت زوج تامین و وجه و مبلغی بابت آن به زوجه پرداخت گردد، می تواند باشد.

2) طبق قانون دوم: ارزش مهر تعیین شده باید تشخیص داد شود و بتوان آن را اندازه گیری کرد و مقدار و اندازه آن مشخص و قابل سنجیدن باشد. برای مثال اگر ملکی به مهر زوجه درآورده می شود باید جزئیات ملک که ارزش ملک را مشخص می کند مانند: متراژ ملک، منطقه ای که ملک در آن واقع شده است، و… ذکر شود.

3)طبق قانون سوم: مهر تعیین شده نباید غیرمعلوم و گنگ باشد، و به طور واضح و شفاف باید مشخص شود که چه چیزی به مهر زوجه درآورده شده است. برای مثال نمی توان بیان کرد یکی از ملک های زوج به مهر زوجه درآمده است.

اجرا گذاشتن مهریه در انواع طلاق

در طلاق به روش های بائن و رجعی دادخواست طلاق از سمت مرد انجام می شود. اما در طلاق به روش توافقی زوج و زوجه با یکدیگر بر سر منافع مشترک و طلاق به توافق می رسند. در طلاق به روش رجعی زوج بعد از دادخواست طلاق و در مدت عده این اجازه را دارد که بدون جاری شدن عقد و صیغه محرمیت مجدد با زوجه، همراه با زوجه زندگی و رابطه زناشویی داشته باشد.

اما در طلاق به روش بائن برخلاف طلاق به روش رجعی زوج بعد از دادخواست طلاق، این اجازه را ندارد که در کنار زوجه زندگی کند، چرا که بعد از دادخواست طلاق از طرف زوج صیغه محرمیت باطل و زوجین جهت زندگی در کنار هم نیاز دارند تا مجددا صیغه محرمیت بین آن ها جاری شود.

در طلاق به روش توافقی هم مانند طلاق به روش بائن زوج بعد از دادخواست طلاق و در مدت عده این اجاره را ندارد که در کنار زوجه زندگی کند. در طلاق به روش توافقی اگر زوج خواستار طلاق نباشد و بلعکس زوجه درخواست طلاق داشته باشد می تواند به طور معمول در قبال پرداخت وجهی یا در همان جهت؛ بخشش کل یا مبلغی از مهریه خود و یا به هر نحوی اقدام به راضی کردن زوج برای طلاق توافقی نماید و در صورتی که به توافق رسیدن زوجین با یکدیگر درخواست طلاق توافقی نمایند.

توقیف اموال برای اجرا گذاشتن مهریه

طبق قانونی که به تازگی توسط سازمان قوه قضاییه ثبت شده است، کلیه اشخاصی که خواهان دریافت مهریه می باشند، در ابتدا باید به دفاتر ازدواج (دفتری که عقد در آن جا انجام گرفته است) مراجعه و برای طلب تمام و یا بخشی از مهریه، دادخواست ثبت نمایند. پس از طی این مرحله توسط شخص شما یا وکیل ، باید به سازمان ثبت اسناد و املاک جهت انجام اقدامات قانونی مراجعه کنید، از این جهت که اموال و دارایی زوج از دسترس خارج نشود.

ضمنا اگر زوج ادعا کند که دارایی یا توان پرداخت مهریه را ندارد، این امکان وجود دارد که زوجه یا وکیل مهریه برای اطمینان از صحت صحبت بیان شده به اداره اجرای مهریه و اداراتی مانند بانک و راهور مراجعه کنند و در این رابطه استعلام کسب نماید.

روشی که برای توقیف اموال و دارایی زوج از جمله توقیف خانه برای مهریه این است که زوجه می تواند برای اطمینان از این موضوع که زوج توانایی پرداخت مهریه را دارد و یا خیر و برای این که زن مطلع شود که آیا مرد اموال خود را به فروش رسانده یا به نام شخص دیگری منتقل کرده است، می تواند اقدام به پیگیری نماید که از جمله اقداماتی که زوجه در این مواقع می تواند انجام دهد، ممنوع الخروج کردن مرد و یا توقیف اموالش می باشد که بسته هب شرایط مختلف؛ قاضی پرونده تصمیمات متفاوتی را اخذ می نماید.

در ادامه و در مرحله بعد که اموال و دارایی زوج مورد برسی قرار گرفت و ارزش آن مشخص و تعیین گردید، اکنون برای کسر مبلغ مهریه از اموال، اموال زوج توسط دادگاه به مزایده گذاشته می شود.

مدت زمان اجرای مهریه

مدت زمان اجرای مهریه بسته به عوامل مختلف؛ متفاوت می باشد که از جمله این موارد می توان به نوع طلاق و یا نوع پرداخت مهریه که در زمان عقد تنظیم شده است، اشاره کرد. همچنین در مواردی زوجه بدون این که درخواست طلاق داشته باشد؛ خواستار مهریه می شود که در این صورت مدت زمان اجرای مهریه با مدت زمان آن هنگامی که طلاق صورت می گیرد متفاوت است. بدیهی است که دریافت کمک و مشاوره از وکیل مهریه بر مدت زمان اجرای مهریه تاثیر گذار است و وکیل مهریه این فرایند را در زمان کمتری می تواند به نتیجه برساند.

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

برای به اجرا گذاشتن مهریه و در پی آن دریافت مهریه؛ روش های مختلفی وجود دارد که به گفته وکیل مهریه بهترین روش دریافت مهریه، مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت است که از این طریق سرعت رسیدگی به پرونده های مهریه بالاتر است و بلافاصله پس از ارائه دادخواست؛ پیگیری آغاز می شود.

برای اجرا گذاشتن مهریه چه مدارکی لازم است

  • جهت دادخواست برای طلب مهریه ابتدا باید طرح دعوی (یعنی اموال و دارایی زوج با جزئیات به دادگاه جهت کسر و دریافت مهریه از دارایی زوج ارائه شود.) صورت گیرد.
  • کارت ملی و شناسنامه زوجین
  • سند طلاق
  • مدارک و اسناد ثبت طلاق جهت مشخص گردیدن میزان مهریه تعیین شده و مشخص بودن نوع طلاق زوجین.
همچنین بخوانید:  ترک انفاق

اجرا گذاشتن مهریه سکه

به طور معمول تعدادی سکه طلا برای مهریه در نظر گرفته می شود که برای به اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق می توان به صورت مستقل و یا با کمک وکیل دادگستری به اداره ثبت و یا دادگاه مراجعه و طلب مهریه را از زوج نمود. نکته ای که وجود دارد این است که نرخ و ارزش مهریه مطابق قیمت روز محاسبه می شود و تحویل زوجه می شود.

اگر از طریق وکیل متخصص مهریه اقدام به اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق کنید، به علت آگاهی و دانشی که وکیل متخصص در این حوزه دارا است زودتر به نتیجه رسیده، زیرا یکی از موضوعاتی که در روند اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق حائز اهمیت است، این است که اگر اموال زوج به منظور طلب مهریه به موقع توقیف نشود، ممکن است زوج برای دور زدن قانون و نپرداختن مهریه تعیین شده تمام اموال خود را بفروشد یا اموال و دارایی های خود به نام یکی از افراد معتمد وی ثبت کند.

اجرا گذاشتن مهریه وجه نقد

اگر بر فرض مثال مهریه در سال 1360 تعیین گردیده باشد و زوجین در سال 1400 قصد طلاق داشته باشند، مهریه زوجه بر نرخ روز و سال 1400 محاسبه می شود و حکم پرداخت آن به زوجه توسط زوج صادر می شود.

نکته ای که در این موضوع حائز اهمیت می باشد این است که، تاریخ نرخ روز پرداخت مهریه توسط زوج تعیین و پرداخت می گردد و ارتباطی با تاریخی که زوجه دادخواست به اجرا گذاشتن مهریه را داده است ندارد، ضمنا در صورت فوت زوج؛ مهریه زوجه براساس نرخ روز تاریخ فوت زوج محاسبه و از طریق ارث به جای مانده از مرد پرداخت می شود.

بدون وکیل به دادگاه نروید!

اجرا گذاشتن مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در این نوع طلاق زوج و زوجه چون بر اساس توافق با یکدیگر قصد کرده اند که از یکدیگر جدا شوند باید بر سر تمام مسائل مالی و غیر مالی از جمله مهریه که منافع مشترک محسوب می شوند، با هم به توافق برسند.

به عنوان مثال یکی از توافقاتی که زوجین در حین طلاق توافقی انجام می دهند، این است که زوجه در قبال بخشیدن مقداری از مهریه یا تمام آن، رضایت زوج را برای طلاق کسب می نماید.

نکته ای که در دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی باید در نظر داشت:

طبق ماده 22 قانون حمایت از خانواده، صرفا دادگاه در صورتی می تواند حکم جلب زوجه را بعد از به اجرا گذاشتن مهریه در طلاق توافقی جهت دریافت مهریه صادر کند، که مهریه تا سقف 110 سکه بهار آزادی یا مبلغی معادل آن تعیین شده باشد. در غیر اینصورت زوجه فقط در صورت معرفی و اثبات این موضوع که، زوج توانایی مالی پرداخت مهریه را دارا است، می تواند مابقی مهریه خود را درخواست و طلب نماید.

اجرا گذاشتن مهریه بعد از عقد موقت

پس از ثبت عقد موقت در دفاتر ازدواج یا به طریق های متفاوت، تمام مهریه چه در صورت تمکین و چه در غیر این صورت به زوجه تعلق می گیرد و پرداخت آن توسط زوج واجب می باشد. حتی در صورتی که مدت عقد موقت پایان یافته باشد نیز زوجه از این حق برخوردار است که مهریه تعیین شده در سند عقد موقت را از زوج طلب نماید.

بنابراین زوجه می تواند از طریق دادگاه یا ادارات ثبت مهریه، طلب مهریه خود را درخواست نماید.

دفتر حقوقی رایمند

دفتر حقوقی رایمند از طریق همکاری با متخصص ترین وکلا در زمینه های مختلف حقوقی از جمله وکلای خانواده، وکیل طلاق و وکیل مهریه آماده ارائه مشاوره و اعطای وکلات به طرفین این نوع پرونده ها می باشد که وکلا این مجموعه با به کار گیری دانش به روز خود در زمینه دریافت و به اجرا گذاشتن مهریه و با داشتن سال ها تجربه و انجام پرونده های موفق در این زمینه، با استفاده از مفید ترین و مطمئن ترین راه جهت احقاق حقوق شما، مهریه شما را دریافت می نمایند.

لیست وکیل اجرا گذاشتن مهریه

وکیل حامد شاکری نیا تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حامد شاکری نیا وکیل پایه یک دادگستری
حامد شاکری نیا وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو مرکز وکلای قوه قضاییه
  • بیش از ۱۵ سال سابقه
تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

وکیل مونا الماسی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

مونا الماسی وکیل پایه یک دادگستری
مونا الماسی وکیل پایه یک دادگستری
  •  وکیل پایه یک دادگستری
  • بیش از ۶ سال سابقه حقوقی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل حسن اسماعیلی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری
حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه
  • بیش از ۱۵ سال سابقه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل مرجانه فشنگچی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

مرجانه فشنگچی وکیل پایه یک دادگستری
مرجانه فشنگچی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • رتبه دو رقمی آزمون وکالت و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۱۵ سال سابقه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


هدیه عرفانیان (امور ثبت برند و شرکت ها) تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

 

هدیه عرفانیان کارشناس امور ثبت برند و شرکت ها
هدیه عرفانیان کارشناس امور ثبت برند و شرکت ها
  • کارشناس حقوق از دانشگاه علامه طباطبایی
  • خدمات ویژه شرکت های تجاری اعم از نمایندگی در انواع مذاکرات،داوری و مصالحه، ثبت برند و…
  • حدود 10 سال سابقه کاری

تماس جهت اعطای وکالت


وکیل فاطمه مرادی حقیقت تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

فاطمه مرادی حقیقت وکیل پایه یک دادگستری
فاطمه مرادی حقیقت وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از 17 سال سابقه وکالت

تماس جهت اعطای وکالت


وکیل دکتر حسین مروج تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حسین مروج وکیل پایه یک دادگستری
حسین مروج وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستریدکترای حقوق خصوصی
  • دکترای حرفه ای مشاوره حقوقی DBA
  • استاد دانشگاه های آزاد و دانشکده علوم و فنون نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۱
  • مدیر حقوقی نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۱
  • عضو مرکز مشاوران قوه قضاییه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل محمد فرخی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

محمد فرخی وکیل پایه یک دادگستری
محمد فرخی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۲۲ سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل ملیحه سنگ سفیدی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

ملیحه سنگ سفیدی وکیل پایه یک دادگستری
ملیحه سنگ سفیدی وکیل پایه یک دادگستری

 

  • وکیل دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق
  • عضو وکلای مرکز مشاوران و کارشناسان قوه قضاییه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل امیر بهادر عامری

امتیاز ۴ ستاره

امیر بهادر عامری وکیل پایه یک دادگستری
امیر بهادر عامری وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۵ سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

 


وکیل اصغر قنبری
امتیاز ۴ ستاره

اصغر قنبری وکیل پایه یک دادگستری
اصغر قنبری وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی اهر
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • کمتر از 2 سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

 


خانم فریبا رنجبر
امتیاز ۳ ستاره

فریبا رنجبر کارآموز وکالت
فریبا رنجبر کارآموز وکالت
  • کارآموز وکالت
  • عضو کانون وکلای دادگستری البرز
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه

 

پرونده های موفق اجرا گذاشتن مهریه وکلای رایمند

1.دریافت 5000 سکه مهریه و تمام حقوق زوجه در طلاق یک طرفه.

2.دریافت حکم طلاق برای زوجه به دلیل عدم تمکین زوج.

3.دریافت 1500 سکه مهریه برای زوجه.

و…

مزایای وکلای با تجربه گروه رایمند

  • سرعت دادن به روند پرونده
  • حضور در جلسات دادگاه بدون حضور موکل
  • حفظ اسرار واطلاعات موکل
  • شفاف سازی کردن موضوع برای موکل
  • پیگیری منظم روند پرونده
  • حق وکالت منصفانه
  • جذب اعتماد موکل و برقراری ارتباط موثر با او
  • انجام فعالیت های حقوقی با بروزترین سیستم حقوقی
  • به روز بودن و اطلاع از آخرین قوانین کشور و برخورد مناسب با موکل و قاضی موکل

وکالت تخصصی

لطفا به این نوشته امتیاز دهید:

163
امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

11 دیدگاه

  1. با سلام، اینجانب زوج هستم و زوجه درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج مفارقت جسمانی کرده است. در دادگاه بدوی دادخواست زوجه رد شد.اما در تجدید نظر تایید شده است: اما به شرح زیر:
    زوجه در قبال طلاق باید مهریه را ببخشد. می خواستم بدونم آیل زوجه بعد از طلاق نمی تواند از بذل رجوع نماید؟

    1. با سلام طبق قانون در زمان عده امکان رجوع به مابین وجود دارد، مگر در شرایط خاص که این موضوع را از طریق وکیل خانواده پیگیری نمایید.

  2. با سلام مهریه بنده 110 عدد سکه عندالاستطاعه است که همسر بنده دادخواست طلاق داده اند و دادگاه ایشون رو ملزم به پرداخت مهریه و نفقه به صورت اقساط نموده است . اما در نهایت با توجه به این که دادخواست طلاق از طرف ایشون بود، ایشون برای طلاق حاضر نشدند، از طرفی حاضر به ادامه زندگی نیز نمی باشند، لطفا راهنماییی نمایید که بنده چه اقدامی انجام دهم با توجه به این که ایشان خواستار طلاق بدون پرداخت مهریه هستند؟

    1. با سلام و درود، اگر طلاق بخواهید ک میبایست عسر و حرج را ب اثبات برسانید ک ادله کافی خود را می‌طلبد
      لیکن زوج هر زمانی می‌تواند ب طلاق شما با تعیین تکلیف حقوق مالی مبادرت کند
      این حق نیز برای شما محفوظ هست ک هر زمانی ک بخواهید مهریه خود را مطالبه کنید و نیازی ب اراده زوج برای طلاق ندارد.

  3. با سلام، همسر بنده بیماری روانی دارند و همچنین مدارک اقدام به خودکشی ایشون نیز وجود دارد، آیا ایشون می توانند خواستار دریافت مهریه شوند؟

  4. اگر ازدواج مال ۴۰ سال پیش باشه ‌و مسوول دفترخونه فوت شده باشه یا رونوشت را نداشته باشن چیکار باید کرد
    ممنون

    1. پاسخ وکیل پایه یک دادگستری آقای شاکری نیا: با مراجعه به اداره ی ثبت اسناد و املاک مشخص می شود دفتر آن عاقد به چه کسی واگذار شده و با کوپی سند ازدواج می توانی از دفتر جدید که جانشین می باشد رو نوشت برابر اصل رو بگیرید

    1. پاسخ وکیل پایه یک دادگستری آقای شاکری نیا: سند ازدواج . دلیل طلاق برای زوجه . مدارک هویتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

رزرو مشاوره با وکیل