وکیل

آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد؟

نحوه اعتراض به حکم قطعی دادگاه تجدید نظر| روش های اعتراض به حکم قطعی دادگاه تجدید نظر

آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کسانی درگیری مسائل حقوقی یا کیفری هستند، پیش می آید، این است که اگر حکمی در دادگاه تجدید نظر صادر شده باشد و آن حکم توسط محکمه دادگاه مورد اثبات واقع شده باشد، آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با برخی از شرایط در نظام حقوقی ایران آشنا شوید. به طور کلی در قوانین حقوقی کشور، دعاوی که در دادگاه های بدوی مطرح می شوند، با بررسی برخی شرایط، امکان تجدید نظر خواهی در آن ها وجود دارد. در این بین ممکن است شبهاتی درباره رای صادره در دادگاه تجدید نظر برای هر یک از طرفین دعوی پیش بیاید. با در نظر گرفتن این موضوعات، برای آنکه بفهمیم آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

شرایط اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر

یکی از نکته های مهمی که باید برای اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر بدانیم این است که در هر شرایط و در هر پرونده ای، آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد؟

مسلما جواب این پاسخ بسته به شرایط پرونده متفاوت است. در هر پرونده یا در هر شرایطی نمی توان به رای قطعی صادره در دادگاه تجدید نظر، اعتراض کرد اما در صورتی که شرایطی که برای اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر وجود دارد را مورد بررسی قرار داده باشید، می توانید با مشورت با یک وکیل موفق و با تجربه در این حوزه اقدامات لازم را برای اعتراض به رای قطعی دادگاه تجدید نظر انجام دهید. برای این منظور شما باید اطلاع کافی درباره شرایطی که طی آن می توان به رای قطعی دادگاه تجدید نظر اعتراض کرد، داشته باشید.

با توجه به توضیحات مطرح شده، روش هایی که می توان به کمک آن به رای قطعی دادگاه تجدید نظر اعتراض کرد شامل فرجام خواهی، واخواهی، اعاده دادرسی، شخص ثالث، رای داور و اعتراض از طریق تصحیح و اصلاح رای می شود. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

روش های اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر

برای آنکه از پاسخ به این سوال که آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد یا خیر باید به با روش هایی که از طریق آن می توان در دادگاه نسبت به حکم قطعی تجدید نظر اعتراض کرد، آشنا شویم. این روش ها به شرح زیر هستند.

اعتراض از طریق واخواهی:

در مواردی پیش می آید که خواهان دعوی اقدام به طرح دعوی کرده باشد و خوانده به دلایل مختلف، امکان حضور در جلسات دادگاه برای او فراهم نبوده و در هیچ کدام از جلسات برگزار شده، حضور پیدا نکرده است و لایحه ای هم به دادگاه ارائه نکرده است. در این صورت اگر پرونده مورد بررسی قرار بگیرد و رای نهایی به ضرر خواهان صادر شده باشد، امکان اعتراض به رای در دادگاه تجدید نظر به پرونده وجود دارد. در این صورت اگر بازهم خوانده در جلسات دادگاه برای دفاع از دعوی مطرح شده، حضور پیدا نکند، حکم نهایی صادر شده به نفع خواهان صادر می گردد.

در صورت که شرایط مطرح شده پیش بیاید، خواهان می تواند با دادن تعهد نسبت به اجرای حکم اقدامات لازم را انجام دهد. هم چنین اگر خوانده نسبت به حکم صادر شده مطلع شود، امکان اعتراض به رای و تجدید نظر برای او وجود دارد.

اعتراض از طریق فرجام خواهی:

یکی از مهم ترین روش هایی که از طریق آن می توان نسبت به اعتراض به رای قطعی صادر شده در دادگاه اقدام کرد، فرجام خواهی است. این روش برای اعتراض به حکم قطعی دادگاه تجدید نظر است. از مهم ترین تفاوت هایی که فرجام خواهی با واخواهی دارد این است که فرجام خواهی عدولی نیست و برای بررسی برخی شرایط مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال در فرجام خواهی به بررسی و تشخیص اینکه آیا رای صادر شده با موازین شرعی و قوانین وضع شده در کشور منطبق است، می پردازند.

به طور کلی برای آنکه بدانیم از طریق روش فرجام خواهی، آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد، باید شرایط مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. دلیل آن هم این است که فرجام خواهی فقط در شرایط خاصی قابل استفاده است. هم چنین قابلیت فرجام خواهی در پرونده های مرتبط با امور حقوقی و کیفری متفاوت است.

اعتراض از طریق اعاده دادرسی:

اعاده دادرسی نیز از جمله روش های رایج برای اعتراض به رای های صادره در دادگاه است. اعاده دادرسی برای پرونده های مختلف از جمله حقوقی و کیفری مورد استفاده قرار می گیرد. اعاده دادرسی نیز مانند فرجام خواهی دارای شرایطی است که با بررسی آن ها، اقدامات لازم برای اعاده دادرسی نسبت به پرونده انجام می شود. برای مثال اعاده دادرسی در زمان هایی که مدارک و شواهد جدیدی مبنی بر اعتراض به حکم نهایی صادر شده در دادگاه وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که اگر برای کسی سوال پیش بیاید که آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد و پس از بررسی های شرایط پرونده تصمیم گرفت از طریق اعاده دادرسی نسبت به رای قطعی صادر شده در دادگاه اعتراض کند، باید بداند که وظیفه رسیدگی به این نوع اعتراض در همان دادگاهی مورد بررسی قرار می گیرد که طرح دعوی و دیگر بررسی های پرونده در آن انجام گرفته است. در نتیجه تایید یا رد اعتراض به رای تجدید نظر، در همان دادگاه انجام می گیرد.

اعتراض از طریق شخص ثالث:

اعتراض از طریق شخص ثالث به اعتراضی می گویند که در آن فردی به غیر از خواهان یا خوانده یا وکلای ایشان نسبت به رای دادگاه تجدید نظر اعتراض کند این مورد در شرایطی اتفاق می افتاد که شخص ثالث با ارائه برخی شواهد و مستندات، تقاضای بررسی های بیشتر بر روی پرونده را داشته باشد. در این شرایط پرونده در همان دادگاهی که تحقیقات پیشین در آن انجام گرفته است، مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین بخوانید:  وکیل امور ملکی

اعتراض از طریق رای داور:

همانطور که توضیح داده شد، برای هر یک از طرفین دعوی این فرصت فراهم است تا در مدت زمان مشخص نسبت به اعتراض به رای صادر شده در دادگاه اقدام کنند. اعتراض به رای داور در زمان هایی انجام می شود که هر یک از طرفین دعوی نسبت به رای قطعی صادر شده توسط داور در دادگاه اعتراض داشته باشند.

توجه داشته باشید که در پاسخ به سوال آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد، اعتراض از طریق رای داور در دعاوی مالی مطرح می شود و در دعاوی حقوقی امکان اعتراض از طریق رای داور وجود ندارد.

اعتراض از طریق تصحیح و اصلاح رای:

در ماده 309 قانون آیین دادرسی مدنی به این موضوع اشاره شده است که در برخی شرایط می توان نسبت به تصحیح و اصلاح رای قطعی صادر شده در دادگاه تجدید نظر اقدام کرد. برای مثال در زمان هایی که اشتباهی در رای صادر شده صورت گرفته باشد یا سهوا اطلاعاتی از قلم افتاده باشد، می توان با استفاده از روش تصحیح و اصلاح رای به رای صادره در دادگاه تجدید نظر اعتراض کرد.

نحوه اعتراض به رای قطعی دادگاه تجدید نظر

پس از انجام بررسی های لازم بر روی پرونده به کمک یک وکیل مجرب و متخصص در این حوزه و جمع آوری مدارک لازم می توان اقدامات لازم را برای اعتراض به رای قطعی صادر شده در دادگاه تجدید نظر انجام داد.

برای این منظور باید ثبت اعتراض از طریق یکی از روش های توضیح داده انجام بگیرد و دادخواست یا لایحه با توجه به مدارک و شواهد جمع آوری شده برای پرونده، تنظیم شود. پس از آن دادخواست تنظیم شده باید در یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت شود. در این مرحله دادخواست ثبت شده به مراجع ذی صلاح ارجاع داده می شود و در زمان مقرر طرفین باید به مرجع مربوطه مراجعه و کلیه مدارک و شواهد جمع آوری شده را در محضر دادگاه ارائه کنند. دادگاه پس از بررسی های لازم، ختم رسیدگی پیرامون پرونده را اعلام و رای نهایی را صادر می کند.

توجه داشته باشید که در صورتی که مراحل رسیدگی به پرونده خود را با راهنمایی یک وکیل با تجربه و متخصص در این حوزه به جریان بیندازید، پرونده شما با سرعت بیشتری رسیدگی می شود و می توانید از روند رسیدگی به پرونده خود اطمینان بیشتری حاصل کنید.

مدارک لازم برای اعتراض به رای قطعی دادگاه تجدید نظر

همانطور که در موضوعات بررسی شده به آن اشاره کردیم قبل از هر اقدامی برای آنکه بدانیم آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر میتوان اعتراض کرد، باید شرایط پرونده و هر یک از روش های موجود را برای اعتراض به رای قطعی دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار دهیم. از مهم ترین این شرایط بررسی جهات فرجام خواهی حقوقی یا کیفری در دادگاه های تجدید نظر است. برای این منظور شخصی که قصد دارد در دادگاه نسبت به رای قطعی که در دادگاه تجدید نظر صادر شده است، اقدام کند، باید مدارک و شواهد مورد نیاز برای اعتراض خود را در دفاتر خدمات قضایی ثبت کند. ما به شما پیشنهاد می کنیم جمع آوری مدارک و شواهد مورد نیاز پرونده و ارائه تقاضای اعتراض خود را با راهنمایی یک وکیل متخصص در این حوزه انجام دهد.

لیست وکلای رایمند

وکیل حامد شاکری نیا تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حامد شاکری نیا وکیل پایه یک دادگستری
حامد شاکری نیا وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو مرکز وکلای قوه قضاییه
  • بیش از ۱۵ سال سابقه
تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

وکیل مونا الماسی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

مونا الماسی وکیل پایه یک دادگستری
مونا الماسی وکیل پایه یک دادگستری
  •  وکیل پایه یک دادگستری
  • بیش از ۶ سال سابقه حقوقی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل حسن اسماعیلی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری
حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه
  • بیش از ۱۵ سال سابقه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل مرجانه فشنگچی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

مرجانه فشنگچی وکیل پایه یک دادگستری
مرجانه فشنگچی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • رتبه دو رقمی آزمون وکالت و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۱۵ سال سابقه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


هدیه عرفانیان (امور ثبت برند و شرکت ها) تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

 

هدیه عرفانیان کارشناس امور ثبت برند و شرکت ها
هدیه عرفانیان کارشناس امور ثبت برند و شرکت ها
  • کارشناس حقوق از دانشگاه علامه طباطبایی
  • خدمات ویژه شرکت های تجاری اعم از نمایندگی در انواع مذاکرات،داوری و مصالحه، ثبت برند و…
  • حدود 10 سال سابقه کاری

تماس جهت اعطای وکالت


وکیل فاطمه مرادی حقیقت تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

فاطمه مرادی حقیقت وکیل پایه یک دادگستری
فاطمه مرادی حقیقت وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از 17 سال سابقه وکالت

تماس جهت اعطای وکالت


وکیل دکتر حسین مروج تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

حسین مروج وکیل پایه یک دادگستری
حسین مروج وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستریدکترای حقوق خصوصی
  • دکترای حرفه ای مشاوره حقوقی DBA
  • استاد دانشگاه های آزاد و دانشکده علوم و فنون نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۱
  • مدیر حقوقی نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۱
  • عضو مرکز مشاوران قوه قضاییه

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل محمد فرخی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

محمد فرخی وکیل پایه یک دادگستری
محمد فرخی وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۲۲ سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل ملیحه سنگ سفیدی تیک آبی تایید هویت
ستاره امتیاز

ملیحه سنگ سفیدی وکیل پایه یک دادگستری
ملیحه سنگ سفیدی وکیل پایه یک دادگستری

 

  • وکیل دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق
  • عضو وکلای مرکز مشاوران و کارشناسان قوه قضاییه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل


وکیل امیر بهادر عامری

امتیاز ۴ ستاره

امیر بهادر عامری وکیل پایه یک دادگستری
امیر بهادر عامری وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • بیش از ۵ سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

 


وکیل اصغر قنبری
امتیاز ۴ ستاره

اصغر قنبری وکیل پایه یک دادگستری
اصغر قنبری وکیل پایه یک دادگستری
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی اهر
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
  • کمتر از 2 سال سابقه

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه وکیل

 


خانم فریبا رنجبر
امتیاز ۳ ستاره

فریبا رنجبر کارآموز وکالت
فریبا رنجبر کارآموز وکالت
  • کارآموز وکالت
  • عضو کانون وکلای دادگستری البرز
  • کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی

 

تماس جهت اعطای وکالت مشاهده رزومه

 

 

نمونه پرونده های موفق وکلای رایمند

1. پیروزی در پرونده سرقت از منازل با 73 شاکی خصوصی که موفق به تبرئه متهم از تمامی اتهامات شد.

2. پیروزی در پرونده قتل با سلاح گرم که منجر به تبرئه متهم از تمامی اتهامات شده است.

3. پیروزی در پرونده دستگیری باند تولید مواد مخدر به همراه کشف 400 کیلوگرم شیشه.

و… .

مزایای همکاری با وکلای رایمند

  • حق متعارف وکالت
  • تسریع در روند دادرسی
  • توضیح کامل قوانین حقوقی پرونده موکل
  • جلب اعتماد و رضایت موکل در پیش برد اهداف پرونده
  • حفظ اسرار و اطلاعات پرونده موکلین و اطمینان به عدم افشاگری
  • پیگیری مستمر روند پرونده تا زمان حاصل شدن نتیجه پرونده
  • انجام فعالیت های حقوقی با به روزترین سیستم قوانین حقوقی
  • برخورد مناسب و محترمانه با موکل و قاضی موکل
  • حضور در جلسات دادگاه بدون نیاز به حضور موکل و گزارش دهی منظم به موکل
  • فعالیت وکلای باتجربه و متخصص در تمامی زمینه های حقوقی(ملکی، خانواده،و…) و کیفری
  • و…

وکالت تخصصی

لطفا به این نوشته امتیاز دهید.

79
امتیاز کاربران: 4.55 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام پدری فوت کرده پدرقبل فوتش فقط مال دخترها رابهشون تحویل داده ودخترهافروختن حالابعد چندسال پدرفوت میکنه الان مجدد دنبال ارث هستند حالا چی میشه

    1. پاسخ وکیل پایه یک دادگستری آقای شاکری نیا: اموال متوفی که در زمان حیات بنام دیگری شده ارتباطی به سهم الارث ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

رزرو مشاوره با وکیل